Dnes začnu bodem, o kterém jsem se ještě před několika měsíci domníval, že bude již v tuto chvíli ošetřen zákonem. Když jsme začínali diskutovat volební program OMS / STAN, k zveřejňování smluv obcí se hlásila většina politických stran a jeho schválení se zdálo formalitou. Samozřejmě je mojí chybou, že jsem podcenil odolnost českých politiků vůči čemukoliv, co by nedej bože zprůhlednilo nakládání s veřejnými prostředky.
Ostatní státy tak schopné politiky nemají, takže na Slovensku již povinné zveřejňování smluv měst a obcí funguje několik let a výsledky prohledání registrů smluv na slovenském webu naznačují, že sice města přistupují k zveřejňování různým způsobem, ale účel zákona je bezpochyby plněn.
V českém prostředí však vládne bohyně Yindy pevnou rukou a tak lze očekávat, že si na povinné zveřejňování smluv ještě nějaký pátek počkáme. Rád bych se mýlil, ale očekávám, že bude zákon ve sněmovně vylepšen natolik, že bude nakonec jedno, jestli bude přijat nebo ne, protože bude zcela bezzubý.
To však neznamená, že by to ve Slaném nemohlo být jiné. Nebyli bychom ostatně první, kteří k takovému opatření přistoupili. V současné době je již zprovozněn centrální registr smluv, a některé obce a města jej plně využívají.
Založit si vlastní rejstřík na tomto portále je jednoduché: http://portal.gov.cz/portal/obcan/rejstriky/ogd/x-ogd-howto.html a i částečná automatizace celého procesu by nebyla složitá.Nové dokumenty se mohou přidávat přes formát XML, kterým se zabývám již 17 let a na ČVUT o něm i přednáším, takže pokud se město skutečně rozhodne přistoupit k zveřejňování smluv, tak "přítele na telefonu" (i když v mém případě raději na e-mailu) snadno najde.
Je na zvážení, zda by nebylo vhodné stanovit nějakou hranici, pod jejíž hodnotou by se smlouvy zveřejňovat nemusely, aby se snížila administrativní zátěž pro pracovníky městského úřadu. Na druhé straně některé obce zveřejňují veškeré smlouvy a podle vyjádření jejich představitelů to žádná významná zátěž není. Není totiž nutné zveřejňovat finální podepsanou smlouvu, kterou by bylo nutné skenovat, ale plně by postačilo zveřejnit verzi elektronickou. Navíc bychom mohli požadovat od dodavatelů města, aby nám dokument ke zveřejnění ve vhodné podobě poskytovali sami.
Zveřejňování smluv bychom mohli nastartovat i postupně tak, že pro první rok nastavíme hranici pro zveřejnění např. na 50 000 Kč a po zaběhnutí systému můžeme tuto hranici postupně snižovat.
Na Slovensku tvrdí, že jim zveřejňování smluv ušetřilo až 30% nákladů, ale i když budeme předpokládat, že již v dnešní době dodavatelé města Slaný poskytují své služby za skvělé ceny, přinese registr jednu velkou výhodu. Když občas zaslechnu rozhovory "místních znalců" při nákupech či v hospodách, mívám pocit, že v našem městě vládne 27 loupežníků, případně pohádkových 40, pokud k zastupitelům připočítám i významné zaměstnance městského úřadu. Mé názory na činnost zastupitelstva i úřadu bývají kritické, ale nedomnívám se, že bychom na tom byli zase tak zle. Samozřejmě nemohu vyloučit, že v některých zakázkách se neodrážejí osobní zájmy, ale myslím si nebo alespoň doufám, že takových případů není mnoho.
Pokud se bude moci každý přesvědčit jak smlouvy s dodavatelem či poskytovatelem služby skutečně vypadají, myslím, že ve městě ubude mnoho zlé krve. Samozřejmě ne každého se podaří přesvědčit a ne všichni si najdou čas na vyhledání smlouvy, kterou kritizují, ale veřejná osoba, kterou zastupitel či vrcholný úředník jsou, musí hold leccos vydržet.
V příštím článku se zaměřím na zveřejňování faktur a rozpočtu.
Miloslav Nič
OBČANÉ MĚSTA SLANÉHO
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkujeme za Váš příspěvek. Občané Města Slaného