čtvrtek 9. října 2014

Jak nahradit poštovní holuby - informační systém pro slánské občany

Svoji séri článků o informování slánských občanů jsem zahájil úvahou Ani ve Slaném s poštovními holuby nevystačíme, je tedy na místě zauvažovat, jaké možnosti nabízí současná doba pro informování občanů.

V ideálním světě by každý občan města dostával informace o odstávkách elektrického proudu v jeho ulici či o tom, kdy se jeho část města přemění z přerostlé džungle v relativně civilizovanou krajinu. Nejednoho občana také zajímá, jestli se parta s motorovou pilou chystá k nezbytné údržbě zeleně nebo jsou to kamarádi souseda, kterému nesmírně vadí poslední strom v ulici. Když k tomu připočteme fakt, že úpravy na chodnících či komunikacích mohou při dalším dešti udělat z obyčejného domku hausbot, tak si myslím, že v ideálním světě by takovéto informace opravdu byly významnou prioritou města.

Je však opravdu tak těžké a drahé se tomuto ideálnímu světu přiblížit? Odpověď je nikoliv. Nemusíme totiž kupovat drahé počítačové systémy, které podobné služby zajišťují, ale jejichž skutečná užitná hodnota může být překvapivě malá.

Jako obvykle je třeba za vším hledat člověka. Pokud má městský úřad skutečně zajistit kvalitní informování občanů, musí pro tento úkol vyčlenit konkrétní zodpovědnou osobu, která se vyzná v počítačích na dobré uživatelské úrovni, ale zase to nesmí být počítačový fanatik, a má zároveň dobrý přehled o dění na úřadě i ve městě. Možná již na našem úřadě nějaký vhodný kandidát pracuje, pokud ne, myslím, že by nebylo tak složité jej najít.

Pokud předpokládáme, že vhodného člověka máme, můžeme se zaměřit na způsob, jak co nejlépe informovat. Začněme informacemi na webu, tedy způsobem, při kterém si občané to, co je zajímá, aktivně vyhledávají. Je samozřejmě velmi důležité, aby město co nejlépe spravovalo své webové stránky, ale upřímně řečeno, zrovna pro výše uváděné informace se web příliš nehodí. Naprostá většina informací se totiž na  stránkách určených pro celé město občana netýká a tak na oplátku naprostá většina občanů po nějaké době přestane stránky pravidelně navštěvovat.

Samozřejmě si potom může vedení města říci: "Jejich chyba, my to tam dali, povinnost byla splněna a co bychom se starali dále." Naštěstí stále více obcí tento  přístup opouští a snaží se k informování lidí přistupovat mnohem aktivněji. Z moderních komunikačních kanálů se nabízejí k využití e-maily, sociální sítě a SMS zprávy. Každý z těchto kanálů má své výhody, ale bohužel i nedostatky.

V případě e-mailů narazíme na to, že řada starších spoluobčanů e-mail nepoužívá a co je trochu překvapivé, tak email přestávají používat i dnešní náctiletí a dvacetiletí. Každopádně je však využíván dostatkem lidí, aby byl tento kanál považován za velmi důležitý. Vlastní náklady na vytváření jednoduchého systému, který se neomezuje pouze na rozesílání pošty jedním člověkem ze svého počítače je překvapivě jednoduché a laciné. Protože se jedná o velmi časté a žádané funkce již od počátků internetu, je k dispozici řada produktů, které by alespoň pro počáteční rozjezd systému zcela stačili a jsou přitom zdarma.

Dalším informačním kanálem, vhodným zejména pro mladší generace, jsou různé sociální sítě, zejména Facebook a Twitter. I v tomto případě vše závisí od existence či neexistence vhodné osoby na úřadě, která by byla schopná vytvářet a zasílat různé události. U e-mailů i na sociálních sítích je přitom možné cílit na vymezené skupiny uživatelů z dané oblasti, aby nebyl občan zahlcen zprávami ze všech koutů Slaného.

V dnešní době je však nejrozšířenějším komunikačním kanálem mobilní telefon, ke kterému mají přístup mladí občánci i zasloužilí občané. Zasílání SMS zpráv s událostmi pro danou oblast by myslím vyřešilo řadu současných informačních problémů. V tomto případě si však z řešením na koleně nevystačíme, spolehlivé posílání SMS je přece jen náročnější a samozřejmě může být i značně nákladné.

Zatímco si dovedu představit, jak vybudovat funkční informační síť založenou na e-mailech a sociálních sítích s minimálními náklady, v oblasti SMS se necítím být expertem. Proto jsem si provedl rešerži na internetu a kontaktoval provozovatele SMS infokanálu, který je využíván  řadou obcí po celé ČR, a požádal o informace, kolik by zprovoznění takového systému ve Slaném stálo.

Člověk  v dnešní době očekává, že prodávající budou vstřícní, i tak jsem byl mile překvapen množstvím a kvalitou informací, které jsem obdržel. Jsem tedy schopen použít SMS Infokanál jako referenční bod pro odhad případných nákladů, zde ocituji jen základní údaje:
  • Jednorázový aktivační poplatek: 10.000 Kč
  • Měsíční poplatek: prvních 6. měsíců provozu 0 Kč, od 7. měsíce provozu 1.000 Kč, v tom 500 volných SMS
  • Cena SMS: 0,90 Kč mobilní síť, 2 Kč pevná linka.
Provozní náklady jsou tedy nízké a jedinou významnou finanční zátěž představuje cena za SMS. Pokud by každou informaci obdrželo jeden či pět tisíc zaregistrovaných občanů, tak by provoz systému prodražil. Proto jsem se ještě informoval na možnost cíleného směrování SMS zpráv občanům jen v určitých lokalitách.

Bylo mi sděleno, že tato cenová nabídka zahrnuje řadu modulů, mimo jiné modul, který zasílání SMS propojuje s databází adres, takže umožňuje zasílání SMS do konkrétní ulice či dokonce čísla popisného.

Domnívám se tedy, že takový systém, ať již SMS Infokanál či případný konkurenční produkt, si město může snadno dovolit. Může být pro občany zdarma, jak jej obvykle obce provozují, nebo i za přiměřený registrační poplatek, který by pokryl náklady na provoz.

Napadá mne ještě několik možností, jak informování občanů výrazně zlepšit, od interaktivních map založených na GPS lokaci, po registrace podle oblasti zájmů, ale to by už byl z tohoto článku román, takže se k těmto možnostem vrátím v dalším pokračování.

Miloslav Nič
OBČANÉ MĚSTA SLANÉHO






Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkujeme za Váš příspěvek. Občané Města Slaného