sobota 8. února 2014

Test parkovacího domu - sobota 8. února - 8:00 - 12:00 - předběžná zpráva

Před několika hodinami proběhl test parkovacího domu (podrobnosti o vyhlášení naleznete v jednom z předchozích příspěvků).

Hlavní výsledky testu:
  • Test byl zahájen v okamžiku, kdy v parkovacím domě bylo 58 volných míst, nejnižší dosažené číslo bylo 49 volných míst.
  • Test byl zahájen 1 rok od převzetí parkovacího domu městem, takže se jedná o test plně zprovozněného domu, kdy by pochopitelné počáteční nedostatky již měly být odstraněny. 
  • Zaparkování vozidel probíhalo poměrně hladce, pokud automobily přijížděly v několikaminutových intervalech a téměř nikdo z domu nevyjížděl
  • Větší automobily měly při parkování značné problémy a trvalo obvykle několik minut, než se podařilo umístit vozidlo tak přesně, aby mohlo být zahájeno parkování; pomoc obsluhy byla v těchto případech velmi významná.
  • Příjezd několika vozidel v rozmezí 10 minut způsobilo velmi vážné problémy. Při simulaci špičkového provozu, ve kterém se pokusilo zaparkovat v průběhu 12 minut 12 vozidel a zároveň se 3 - 4 vozidla pokusila vyparkovat, došlo ke kalamitní situaci. Druhá poloviná  z těchto 12 vozidel strávila ve frontě před vjezdem do parkovacího výtahu v průměru 45 minut.
  • V době  největšího provozu musely na svůj automobil čekat odjíždějící řidiči okolo 15 minut.
  • Nejdelší fronta před vjezdem byla 9 vozidel. Ačkoliv automobily byly těsně vedle sebe a stály i v místech s vodorovným značením zakazujícím stání, tak několik vozidel již stálo v odbočovacím pruhu a poslední vozidlo již přímo v křižovatce. Dopravní situace byla velmi nebezpečná. 


Porovnání testu z běžným provozem:
  • Test probíhal v sobotu dopoledne, ve všední dny je provoz na komunikacích v okolí parkovacího domu mnohem silnější, lze očekávat, že dopravní komplikace budou ještě významnější.
  • Ve špičce testu parkovali řidiči, kteří si parkování s daným typem vozidla v předchozí hodině vyzkoušeli, takže v reálném provozu lze očekávat komplikace způsobené nezkušeností řidičů.
  • Příjezd 12 automobilů ve 12 minutách je poněkud extrémní zátěž, pokud by však měl parkovací dům sloužit jako parkoviště pro akce pořádané v Grandu, tak příjezd několika desítek vozidel v rozmezí jedné či dvou hodin je zcela reálný scénář.
  • Pokud by měli v parkovacím domě parkovat lidé, kteří denně odjíždějí automobilem za prací nebo naopak do Slaného za prací přijíždějí, tak souběžné parkování a vyparkování několika desítek vozidel v průběhu 1 - 2 hodin je zcela přirozený požadavek.

V průběhu hlavního času testu byl zaznamenáván čas, ve kterém se automobil zařadil do fronty a počet volných míst v danou chvíli (záznam). Za záznamu je zřejmé, že v průběhu 2 hodin se podařilo zaparkovat 33 vozidel, přitom mezer, ve kterých byl vjezd volný pro nepřistavené vozidlo bylo jen velmi málo a mezery byly krátké. Lze tedy dospět k závěru, že během jedné hodiny nelze v parkovacím domě zaparkovat více než 20 vozidel za hodinu a i to pouze v případě, kdy nedojde k jakýmkoliv komplikacím (příliš velké vozidlo, nezkušený řidič, ...). 15 vozidel za hodinu by mohla být dlouhodobě udržitelná hodnota.


Předběžný závěr:
  • Parkovací dům je nevhodný jako parkviště pro pořádání jakýchkoliv společenských akcí (taneční, plesy, zasedání zastupitelstva), ve kterých lze očekávat zvýšené množství přijíždějících nebo odjíždějících 
  • Ze stejného důvodu je parkovací dům nevhodný jako parkovací stání pro dojíždění do zaměstnání.
  • Parkovací dům je vhodný pro dlouhodobější parkování, u kterého lze očekávat rovnoměrný příjezd a odjezd vozidel. Bude třeba vyřešit značnou poruchovost, která dosud parkovací dům provází. V průběhu testu jsme žádnu poruchu nezaznamenali, ale den před testem člen OMS čekal na automobil ve večerních hodinách přes 15 minut a o stejných problémech hovořili i náhodní kolemjdoucí.
  • Bezobslužný provoz bude zřejmě velmi problematický. Pomoc obsluhy je v některých případech klíčová.
Nyní budeme čekat na záznamy systému o provozu v době testu a vyhodnotíme i další získané informace. O výsledcích testu i o dalších událostech spojených s parkovacím domem vás budeme nadále informovat.

Na závěr nám dovolte vyjádřit  poděkování řadě slaňáků, kteří zaparkovali v pátek své vozidlo v parkovacím domě, takže test mohl proběhnout při nadpolovičním zaplnění a tedy za podmínek, které lze při dlouhodobém provozu očekávat.

Miloslav Nič

Poznámka: v pondělí 10. února byl publikován rozbor záznamů ze systému parkovacího domu.

19 komentářů:

  1. Kalamitní situace nenastanou, když je "oms" nebude vyvolávat. Ani z akcí v Grandu nebudou všichni odjíždět najednou. Pokud přijde několik řidičů vyparkovat ve stejnou chvíli, budou muset pochopitelně vystát ukázněně frontu, tak, jako všude jinde. Tak už to na tom světě chodí.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Zkuste si znovu přečíst článek a podívat na časy příjezdů do fronty. V provozu nebylo nikdy více než 12 automobilů. I těchto 12 automobilů postačilo na to, aby čekací doba některých z nich byla 45 minut.
      Jeden z hlavních argumentů obhájců parkovacího domu bylo, že výstavba je nutná právě kvůli akcím v Grandu. Parkoviště, které není schopno pojmout více než 20 automobilů za hodinu takovou roli neplní. Uvědomte si, že v okamžiku testu byli ve voze pouze řidiči a nikoliv pasažéři, kteří musí rovněž vysednout, vybalit si věci, upravit večerní šaty, ..., ...
      Ostatně, za pár týdnů bude ples města. Pokud zastupitelé města a další hosté přijedou na ples automobilem, zaparkují v parkovacím domě a a s parkováním nebude problém, bude to výborný důkaz, že parkovací dům plní svůj účel.
      Další možností je, aby na příští zasedání zastupitelstva přijeli všichni zastupitelé automobilem. Pokud začne zastupitelstvo včas a zastupitelé budou přijíždět mezi 14:15-14:50, což je podle mne realistický scénář (i když velmi optimistický, nevšiml jsem si, že by většina zastupitelů chodila na schůze s velkým předstihem) byl by to další důkaz funkčnosti domu.

      Smazat
    2. Svatou pravdu má anonym. Kdybyste nevyvolávali kalamitní a schizofrenické stavy, bylo by vše v pohodě. (neomlouvám tímto právní vady smluv) Kolik by stála Vaše přestavba na komerční centrum? Kdo by v něm sídlil a jaké by byly měsíční výnosy z komerčních prostor? Když tak pěkně počítáte zajisté máte hotové kalkulace, zjištěnou poptávku po komerčních prostorách kterých je ve slánském centru přehršel volných k pronájmu a nikdo je nechce..
      Mimochodem kdo prováděl kontrolu, sepisoval časy, měřil ap.? Kde má občan jistotu že nejsou vaše údaje zkreslené a účelové?

      Smazat
    3. 1) Nejsem si vědom, že by někdo z OMS prosazoval přestavbu na komerční centrum. Jako občané se snažíme přispět k řešení situace, ve kterém reálně hrozí, že město bude přes svůj napjatý rozpočet vynakládat milion či více korun ročně na provoz domu, který i podle výsledků testů nemůže sloužit původně deklarovanému záměru, tedy jako parkovací plocha pro hotel Grand a ke krátkodobému parkování.

      2) V takové situaci se zodpovědný hospodář zamyslí nad alternativami, které má k dispozici a zvolí finančně nejrozumnější řešení. Parkovací dům se může dále využívat jao parkovací dům, zcela zavřít nebo rozebrat případně přestavět na něco jiného.

      Vypracovaná analýza potvrdila, že přestavba parkovacího domu na cokoliv jiného by se téměř rovnala novostavbě.

      Značné náklady přinese případné uzavření a zakonzervování parkovacího domu s tím, že se bude využívat pouze přízemí..

      Podle odhadů i dosavadních zkušeností bude značně ztrátový i provoz parkovacího domu. Pokud bude využívanán jako parkovací stání pro dlouhodobější parkování, znamená to, že buď budou zákazníci platit reálné náklady a pak tento parkovací dům bude sloužit jen majetným slaňákům, protože roční nájem bude přesahovat výši měsíčního platu průměrného slaňáka nebo 100-120 vybraným občanům bude město přispívat 5-15 000 Kč ročně na pohodlné parkování.

      Ač jsou všechna řešení špatná, jedno z nich se bude muset zvolit v řádném politickém procesu, tedy rozhodnutím zastupitelstva.

      3) Časy jsem zaznamenával já (Miloslav Nič). Ověřit je bude možné porovnáním se záznamy z parkovacího zařízení domu, kde jsou zaznamenávány časy zahájení parkování, fotodokumentací přítomných novinářů i svědeckými výpověďmi řidičů. Ve špičce po desáté hodině bylo poměrně obtížné zaznamenávat všechny pohyby automobilů, ale případný rozdíl mezi záznamy nebude více než 1 nebo 2 automobily. Jako kontrolu jsem sledoval Audi, které najelo do fronty v 10:02 a výtahem odjíždělo v 10:50.



      Zna

      Smazat
  2. Tak po tanecnich bych neocekaval ze prijde nekolik ridicu, ale celkem logicky po skonceni kabat z satny a sup pro auto, tak desitky ridicu. A pak tam cekat hodinu nebo i vic je nesmysl. To se musi zrychlit jak slibila stavebni firma. Kazdou minutu jedno auto ven a jedno dovnitr. Bud at to funguje a nebo at si to odvezou do Ostravy. Neni to obycejny parkoviste za par milionu, asi tak.

    OdpovědětSmazat
  3. Čeká se i v podobných parkovcích zařízeních se zajížděním a to možná i déle. I z běžných parkovišť, třeba po sportovních akcích /když vzpomenu ve Slaném, třeba na někdejší významné podniky na ploché dráze/ se motoristé rozjíždějí z parkovišť hodinu a déle po akci.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ano, ale těchto akcí se neúčastní 12 diváků.

      Smazat
  4. Nechápu ty, kteří tuhle načerno postavenou hrůzu, díky které je Slaný pro mnoho lidí pro smích, dokáže někdo omlouvat. Nenastanou kalamitní situace? Byl jste někde v Grandu v tanečních, na maturitních plesech, na jakýchkoli plesech? Jistěže ne, jinak byste nemohl vypustit takovouto perlu. Ano, zkusil jsem to, ano čekal jsem cca 15 minut a ano, bylo tam zhruba deset čekající řidičů. A víte proč jich bylo zaplaťpánbůh tak málo? Protože každý v okolí ví, že tento dům je pouze na dvě věci... A chcete srovnávat plochou dráhu, kam přišlo pět tisíc lidí s tímto objektem? Proboha... Ať klidně jedou z parkoviště hodinu, ale ať to parkoviště nestojí 80 milionů. Tyhle argumenty opravdu nechápu...

    OdpovědětSmazat
  5. Včera jsem parkoval ve Zlatym Andělu a po Rusalce strávil ve frontě dvacet minut, popojíždění v mimochodem asi nejblbějším parkovišti na světě, kde se musí několikrát najíždět, abych se trefil do úzkého nájezdu, považuji to za historický zážitek, málem jsem tam utrhl závěs předního kola o šikanu pří výjezdu na ulici. Naproti tomu jsem vyparkovával ze slánského PD před několika týdny, byl jsem tam sám a trvalo to 2 minuty 20vteřin.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. To věřím, že jste tam byl sám :-D

      Smazat
    2. Parkovací dům je velmi dobré místo pro dlouhodobé parkování.

      Aby se pokryly provozní náklady, musí každé parkovací místo vydělat minimálně 13000 Kč ročně - při odhadu provozních nákladů 1 500 000 Kč ročně a nutnosti našetřit 1 000 000 Kč ročně na generální opravu (každých 6-7 let). Okolo 500 000 Kč ročně přinese pronájem z prostorů, kde v současnosti sídlí za obdobnou částku Komerční banka, pokud nebude nájemci vadit hluk při parkování.

      Obávám se, že provozní náklady jsou v tomto odhadu značně podhodnoceny, např. vycházím z toho, že dům bude samoobslužný, ale i při takto optimistickém propočtu by měla být cena roční permanentky 15 000 Kč, aby byla reálná šance na pokrytí nákladů.

      Pokud nedojde k výrazným změnám v ocenění parkovacího domu, výstavba každého parkovacího místa stála navíc město cca 550 000 Kč.






      Smazat
    3. Jedná se o VEŘEJNĚ PROSPĚŠNOU stavbu, stejně jako jiné podobné, včetně třeba těch sportovních i pro využití veřejností (bruslení, plavání, běh pro zdraví a pod.). Ta jsou dotována milionovými čáskami, ale je to zkrátka ve veřejném prospěchu a se ziskem tedy není počítáno. Park.dům je jednoznačně veřejně prospěšnou záležitostí.

      Smazat
    4. Řada parkovacích domů je provozována komerčně. Slánský parkovací dům je nevhodný pro krátkodobé parkování a je problematické, zda lze považovat garážové stání za veřejně prospěšnou službu.

      V každém případě by ale zastupitelé měli zdůvodnit, proč milion investovaný do parkovacího domu je využitý lépe než milion investovaný do bruslení, plavání, behu pro zdraví, ...

      Smazat
    5. Tak to budete asi pěkný odborník na jízdu vozidlem, doporučuji znovu absolvovat autoškolu. Moje partnerka tam zajíždí běžně a nikdy problém neměla :-) Na parkoviště na Andělu zajíždí a vyjíždí několik desítek vozidel najednou, takže srovnávání nesrovnatelného.

      Smazat
  6. Trochu mi přijde, že ve spojení "VEŘEJNĚ PROSPĚŠNOU..." postrádám význam těch dvou slov v případě parkovacího domu :-)

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Je zajímavé, že absolutní nezájem Slaňáků o plaveckou halu v tomto suchém kraji (ta zeje téměř prázdnotou) nikoho nevzrušuje. Je to veřejně prospěšná stavba nebo není? Podle závěrů a logiky některých a současné návštěvnosti asi není. Rozumný člověk si jistě udělá úsudek sám.

      Smazat
    2. Plavecká hala plní účel, kvůli kterému byla postavena. Parkovací dům není schopen plnit účel, proč byl postaven. Předpokládám, že v době, kdy byla plavecká hala postavena, vyjadřovala její stavba vůli voličů.

      Osobně bych přívítal, kdyby se o všech aktivitách, které sponzoruje město, vedla na zastupitelstvu zasvěcené debata (o možnostech údržby, zhodnocení a propagace využití či utlumení aktivity).

      Můj osobní dojem je, že řada zastupitelů chodí na zasedání zcela nepřipravena, zatímco vedení města a radní nejsou ochotni vysvětlovat, proč činí dané kroky, a možná ani sami netuší, proč vlastně řadu věcí dělají. Ale to už patří do jiné diskuze. :)

      Miloslav Nič

      Smazat
    3. 6.3.2006 - Ivo Rubík - http://diskuze.slansko.cz/?show=diskuze&parametr=vyhledavani&strana=1&text=prodej+nemocnic

      Ad 2) Bazén.
      Město si v souvislosti s bazénem bralo minimální výši úvěru (nyní zbývá splatit 7.036 tis. Kč). Tudíž se nemohlo výrazně zadlužit. Na rozpočet nemá půjčka prakticky žádný vliv. Možná si tvůrci této fámy spletli Slaný s jiným městem. Aquapark Slaný skutečně neměl být výdělečný (tyto projekty se většinou berou jako dotační ve smyslu služby veřejnosti). K mé radosti a překvapení si toto městské zařízení vede ekonomicky velice dobře. Od roku 1999 měl aquapark vyrovnané nebo mírně ztrátové hospodaření (v tisícikorunách). Což je, mimochodem, skvělý výsledek. Když jsme před sedmi lety bazén otevírali, náměstek ministra školství konstatoval, že nám nebude stačit osm miliónů ročně. Samozřejmě, že zařízení stárne a zvyšuje se konkurence. I přes tato fakta stále patří Aquapark Slaný mezi ekonomicky nejúspěšnější projekty svého druhu v České republice. Se standardně vysokou návštěvností. A je to i díky kvalitnímu týmu ve vedení celé společnosti VSH (kam aquapark patří), který se nebojí řešit problémy ještě před tím, než se rozvinou do obludné velikosti.

      Smazat
    4. Postavení plavecké haly vyjadřovalo vůli voličů stejně, jako postavení parkovacího domu, který byl stejně jako plavecká hala ve volebním programu vítězného subjektu. Dvě veřejné besedy před výstavbou nebyly, pokud si pomatuji, ovšem příliš navštíveny. Nicméně možnost pro dotazy nebo připomínky měli občané i dodatečně v MÚ. Zúčastnil jsem se, ale všeho všudy jsme tam byli tři.
      Pokud jde o návštěvnost bazénu, ta byla ze začátku velká, ale nyní návštěvnost kriticky poklesla. Využití je možná již téměř stejné, jako u parkovacího domu a je známo, že celý areál sportů s led. plochou atletikou i plavánim je dotován. Přibude-li k tomu parkování v tom domě, tak to bude pořád podpora veřeně prospěšných akcí a staveb.

      Smazat

Děkujeme za Váš příspěvek. Občané Města Slaného